ایمنی فردی و گروهی

ساخت وبلاگ

خطرات شیمیایی معمولی موجود در یک سایت ساخت و ساز

 خطرات شیمیایی در بسیاری از محیط های ساخت و ساز وجود دارد. این خطرات می توانند از منابع مختلفی ناشی شوند، از جمله مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند ساخت و ساز، مواد شیمیایی ذخیره شده در محل و مواد شیمیایی که ممکن است در خاک یا آب در محل ساخت و ساز وجود داشته باشند. قرار گرفتن در معرض خطرات شیمیایی می تواند اثرات مختلفی بر سلامتی داشته باشد، از تحریک خفیف پوست و چشم تا اثرات جدی تر مانند سرطان. برخی از خطرات شیمیایی نیز می تواند کشنده باشد. برای کارگران ساختمانی مهم است که از خطرات بالقوه ای که ممکن است در کار با آن مواجه شوند آگاه باشند و اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض آن انجام دهند. در این پست وبلاگ، ما در مورد برخی از رایج ترین خطرات شیمیایی که در سایت های ساختمانی با آن مواجه می شویم و نحوه محافظت از خود در برابر آنها صحبت خواهیم کرد.

راه های مختلفی برای محافظت از خود در برابر خطرات شیمیایی در یک سایت ساختمانی وجود دارد. یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که با برگه های اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) برای همه مواد شیمیایی که ممکن است در حین کار در معرض آنها قرار بگیرید، آشنا شوید. MSDS  اطلاعاتی در مورد خطرات یک ماده شیمیایی و همچنین روش های نگهداری و نگهداری ایمن ارائه می دهد.

 

خطرات شیمیایی در محل ساخت و ساز

مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات مورد استفاده در سایت های ساختمانی یافت می شود. کارگران ممکن است در طول فعالیت های ساختمانی در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار بگیرند. اینها شامل آزبست، سرب، سیلیس، مونوکسید کربن و رنگ های اسپری است. مواد شیمیایی می توانند به اشکال مختلفی وجود داشته باشند، از جمله:

  • گرد و غبار، دود و الیاف (جامد)؛
  • مایعات و غبار؛
  • گازها و بخارات

این مواد شیمیایی می توانند به روش های مختلف وارد بدن شوند. بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.

  • استنشاق (دم) :  استنشاق عموماً رایج‌ترین راه ورود مواد شیمیایی به بدن در شرایط کاری است.
  • بلع : بلع تصادفی از طریق خوردن، نوشیدن یا سیگار کشیدن.
  • جذب : از طریق تماس با پوست یا چشم جذب می شود.
  • تزریق: هنگامی که پوست سوراخ می شود، یک ماده شیمیایی وارد بدن می شود.

 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دو نوع تأثیر بر سلامتی دارد.

  1. حاد
  2. مزمن

توجه: برخی از مواد شیمیایی دارای اثرات حاد و مزمن مانند مونوکسید کربن هستند.

  • اثرات حاد  : این نوع اثرات بلافاصله یا در مدت کوتاهی (دقیقه یا ساعت) پس از قرار گرفتن در معرض آن رخ می دهد. مرگ در اثر برخی مواد خطرناک ممکن است. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی معمولاً ناگهانی، کوتاه مدت و با غلظت بالا است. به عنوان مثال، اگر یک کارگر در معرض مونوکسید کربن قرار گیرد، ممکن است به سرعت دچار سردرد، سقوط یا حتی مرگ شود.
  • اثرات مزمن :  اثرات مزمن معمولاً پس از قرار گرفتن مداوم یا مکرر با یک ماده شیمیایی خطرناک ایجاد می شود. این قرار گرفتن در معرض طولانی مدت گاهی اوقات می تواند طی چندین سال رخ دهد. به عنوان مثال، یک کارگر ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آزبست به سرطان ریه مبتلا شود.

 

قرار گرفتن در معرض آزبست

کارگران ساختمانی ممکن است در هنگام تخریب یا بازسازی ساختمان های قدیمی تر ساخته شده قبل از سال 1980 در معرض آزبست قرار گیرند. اکثر این ساختمان ها حاوی عایق آزبست یا سایر محصولات حاوی آزبست هستند. آزبست به خوبی به عنوان یک خطر برای سلامتی شناخته شده است و بسیار کنترل شده است. اگرچه آزبست دیگر به عنوان یک ماده عایق مورد استفاده قرار نمی گیرد، کارگران ممکن است همچنان در معرض آزبست در طی کارهای تخریب یا بازسازی قرار گیرند. آزبست ممکن است همچنان در برخی از ترکیبات نواری، آزبست سیمان، لوله ها و کاشی های کف یافت شود. کاشی های کف آزبست وینیل ممکن است بین 15 تا 20 درصد آزبست باشد که با برداشتن کفپوش قدیمی آزاد می شود. حذف آزبست فقط توسط کارگران آزبست آموزش دیده انجام می شود. قرار گرفتن در معرض آزبست به میزان قابل توجهی می تواند باعث مشکلات تنفسی، سرطان ریه و سرطان پوشش ریه سال ها پس از قرار گرفتن در معرض آن شود.

 

دود جوشکاری

دودهای جوشکاری بسته به نوع جوشکاری، ترکیب شیمیایی میله‌های جوش، شارها و گازهای محافظ، حاوی مواد شیمیایی مختلفی هستند. کارگران منطقه که علائم ذکر شده در زیر را تجربه می کنند باید فوراً منطقه را ترک کنند، به دنبال هوای تازه و مراقبت های پزشکی باشند. قرار گرفتن حاد در معرض دود و گازهای جوشکاری می تواند منجر به سوزش چشم، بینی و گلو، سرگیجه و حالت تهوع شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود جوش ممکن است اثرات طولانی مدتی مانند آسیب به ریه و انواع مختلف سرطان از جمله ریه، حنجره و مجاری ادراری ایجاد کند. اثرات سلامتی ناشی از بخارات خاص ممکن است شامل تب دود فلز، زخم معده، آسیب کلیه و آسیب سیستم عصبی باشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بخار منگنز می تواند علائمی شبیه پارکینسون ایجاد کند. گازهایی مانند هلیوم، آرگون و دی اکسید کربن، اکسیژن موجود در هوا را جابجا می کنند و می توانند منجر به خفگی شوند، به ویژه هنگام جوشکاری در فضاهای بسته یا بسته. گاز مونوکسید کربن می تواند تشکیل شود که یک خطر خفگی جدی ایجاد می کند.

 

حلال ها

انواع حلال ها با درجات سمیت متفاوت در ساخت و ساز استفاده می شود. آنها در رنگ ها، چسب ها، اپوکسی ها و سایر محصولات هستند. خطرات بهداشتی مرتبط با قرار گرفتن در معرض حلال عبارتند از:

  • سمیت برای سیستم عصبی،
  • آسیب تولید مثل،
  • آسیب کبد و کلیه،
  • اختلالات تنفسی، سرطان و
  • درماتیت

به طور کلی، احتمال قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد بخارات حلال زمانی که حلال ها در فضاهای بسته یا محدود قرار می گیرند بیشتر است. علائم مواجهه بیش از حد با حلال ها عبارتند از:

  • چشم، بینی یا گلو را تحریک کنید؛
  • باعث سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد یا بیهوش شدن شما شود.
  • بر قضاوت یا هماهنگی شما تأثیر بگذارد.
  • باعث آسیب داخلی به بدن شما شود. و
  • پوست شما را خشک یا تحریک می کند.

 

 

سیلیس

حدود 2.3 میلیون کارگر در محل کار خود در معرض سیلیس کریستالی قابل تنفس هستند، از جمله 2 میلیون کارگر ساختمانی که مواد حاوی سیلیس مانند بتن و سنگ را حفاری، برش، خرد کردن یا آسیاب می کنند و 300000 کارگر در عملیات صنعتی عمومی مانند تولید آجر. ریخته گری و شکست هیدرولیکی که به نام فرکینگ نیز شناخته می شود. کوارتز رایج ترین شکل سیلیس کریستالی است. در واقع، دومین مورد رایج است

مواد سطحی تقریباً 12 درصد از حجم پوسته زمین را تشکیل می دهند. کوارتز در بسیاری از مصالح در صنعت ساختمان سازی وجود دارد، مانند آجر و ملات، بتن، تخته سنگ، سنگ ابعادی (گرانیت، ماسه سنگ)، سنگدانه سنگ، کاشی و شن و ماسه مورد استفاده برای انفجار. سایر مصالح ساختمانی که حاوی سیلیس کریستالی هستند عبارتند از پرکننده آسفالت، گرانول های سقف، کامپوزیت های پلاستیکی، خاک ها و تا حدودی برخی از ترکیبات اتصالی تخته دیواری، رنگ، گچ، درزبندی و بتونه. قرار گرفتن در معرض گرد و غبار سیلیس بیش از حد باعث ایجاد اسکار ریه و بیماری در طول زمان می شود. اندازه ذرات سیلیس موجود در هوا میزان خطر را تعیین می کند. ذرات کوچک‌تر را می‌توان به عمق ریه‌ها استنشاق کرد، جایی که می‌توانند باعث آسیب شوند. ذرات بزرگتر، مانند شن و ماسه ساحل، چندان نگران کننده نیستند زیرا برای استنشاق بسیار بزرگ هستند.

سرب

سرب بسیار سمی است و می تواند چندین مشکل سلامتی طولانی مدت ایجاد کند. کارگران ساختمانی می توانند در معرض سرب در تعمیر پل، حذف رنگ سرب روی سازه های فلزی یا ساختمان ها یا تخریب ساختمان های قدیمی با رنگ سرب یا استفاده از لحیم کاری سرب قرار بگیرند. فراوانی و شدت علائم پزشکی با غلظت سرب در خون افزایش می یابد. علائم شایع مسمومیت حاد با سرب عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی معده
  • یبوست
  • مشکل در خوابیدن
  • خستگی
  • بد خلقی
  • سردرد
  • درد مفاصل یا عضله
  • کم خونی

مسمومیت حاد بهداشتی ناشی از مواجهه های شغلی کنترل نشده منجر به مرگ و میر شده است. قرار گرفتن بیش از حد مزمن در معرض سرب ممکن است منجر به آسیب شدید به سیستم عصبی مرکزی و سیستم تولید مثل شود. همچنین می تواند باعث فشار خون بالا، کم خونی، بیماری کلیوی و آسیب مغزی شود.

 

 

اقدامات کنترلی خطرات شیمیایی در محل ساخت و ساز

بهترین راه برای محافظت از کارگران در برابر خطرات شیمیایی استفاده از کنترل های مهندسی است که خطر را در منبع حذف یا جدا می کند. بهترین معیار بعدی استفاده از کنترل‌های اداری است که با تغییر نحوه انجام وظایف کاری، مواجهه کارگران را محدود می‌کند. تجهیزات حفاظت فردی (PPE) باید تنها به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرند زیرا قرار گرفتن در معرض را از بین نمی برد یا کاهش نمی دهد و ممکن است خطرات دیگری ایجاد کند. چهار نوع اصلی کنترل مهندسی وجود دارد: تهویه، جایگزینی، تغییر فرآیند، و ایزوله.

  • تهویه رایج ترین شکل کنترل مهندسی مورد استفاده در ساخت و ساز است. این شامل استفاده از تهویه اگزوز موضعی یا عمومی برای حذف آلاینده ها از هوا قبل از اینکه فرصتی برای رسیدن به منطقه تنفس کارگر داشته باشد.
  • جایگزینی جایگزینی مواد خطرناک با مواد کم خطرتر است. به عنوان مثال، استفاده از رنگ مبتنی بر آب به جای رنگ مبتنی بر حلال یا استفاده از ابزارهای برقی با سیستم جمع آوری گرد و غبار به جای ابزار دستی.
  • تغییر فرآیند اصلاحی در روش انجام یک کار برای کاهش قرار گرفتن در معرض است. به عنوان مثال، استفاده از واشر برقی به جای واشر فشار برای پاک کردن رنگ حاوی سرب از سطح.
  • ایزوله شدن و جداسازی موانع فیزیکی هستند که کارگران را از خطرات دور نگه می دارند. محفظه ها می توانند به سادگی ورقه های پلاستیکی در اطراف محلی که در آن کار انجام می شود یا به پیچیدگی یک غرفه مهار فشار منفی هوا باشند. جداسازی شامل جداسازی خطر از کارگر، مانند استفاده از ابزار برقی از راه دور برای حذف عایق آزبست است.

کنترل‌های اداری شامل تغییر نحوه برنامه‌ریزی یا انجام کار برای کاهش مواجهه است. به عنوان مثال، محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی خاص برای وظایف یا مناطق خاص، افزایش تهویه در یک منطقه کار، یا ایجاد استراحت مکرر برای کارگران. تجهیزات حفاظت فردی (PPE) شامل لباس، دستکش، محافظ چشم و صورت، محافظ تنفسی و محافظ شنوایی است. PPE معمولاً به عنوان آخرین راه حل زمانی استفاده می شود که کنترل های مهندسی و اداری در کاهش قرار گرفتن در معرض خطر امکان پذیر یا مؤثر نباشد. مهم است که به یاد داشته باشید که PPE قرار گرفتن در معرض را از بین نمی برد یا کاهش نمی دهد و ممکن است خطرات دیگری ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر ماسک‌های تنفسی به درستی مورد آزمایش قرار نگیرند و به درستی استفاده نشده باشند، می‌توانند با ایجاد یک مهر و موم در اطراف صورت که از تهویه مناسب جلوگیری می‌کند، میزان نوردهی را افزایش دهند.

ایمنی فردی و گروهی...
ما را در سایت ایمنی فردی و گروهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ملیکا hseengineer بازدید : 111 تاريخ : يکشنبه 2 مرداد 1401 ساعت: 11:09